Franse en Belgische Ardennen en Maas in het Hemelvaartweekend in beeld | 8-11 mei 2024

Vorige
De schoonheid en ongereptheid van de natuur heeft zich in de Franse Ardennen tijdens de afgelopen Hemelvaartzwerftocht weer van zijn beste kant laten zien, schrijft Paul

Bekijk het complete fotoverslag, dat hier staat. Alle foto's en tekst door Paul (c)

Paul doet verslag van het Hemelvaartweekend:

Domweg gelukkig in de Franse en Belgische Ardennen

8 tot en met 11 mei 2024

Paul

De schoonheid en ongereptheid van de natuur heeft zich in de Franse Ardennen tijdens de afgelopen Hemelvaartzwerftocht weer van zijn beste kant laten zien. De natuur is niet voor “tevredenen en legen” (zoals J.C. Bloem eens verwoorde in zijn gedicht: “Domweg gelukkig in de Dapperstraat” geschreven in de mistroostige jaren veertig/vijftig, waarin de avonden doortikte met “Lege uren“ zoals beschreven in de “De Avonden” van Gerard Reve), maar voor naar frisse lucht snakkende en naar natuur verlangende back-to-basic mensen, zoals bij de zwerftochtdeelnemers vaak aanwezig.
Onze zwerftochtlopers (met volle rugzakbepakking met tent) willen zich graag uitleven middels een fysieke workout in het mooiste decor dat onze mooie groene aardbol te bieden heeft - anders dan een workout in een metalen sportschool - maar ook willen genieten van de schoonheid van “de natuur”. Voor zover je van “natuur” kan spreken, komt die hier toch aardig in de buurt!
Het beloofde een grote wandelgroep te gaan worden, tien aanmeldingen. Ik had de campings al ruim van tevoren gereserveerd en ook de restaurants uitgezocht. Maar helaas melden velen zich op het laatste moment af, wegens allerlei redenen. Uiteindelijk bleven we met slechts vier personen over. Less is more zullen we maar zeggen, en de weergoden waren ons zeer goedgezind!
De uitgestippelde routes waren stevig qua afstand en hoogtemeters. Totaal ca 130 km en 2200 hoogtemeters, en steile stukken tot 25%. Dus het beloofde weer een bikkeltocht te worden, zo staan mijn tochten de laatste tijd wel bekend en dit was er weer zo eentje. Omdat de jaren bij mij ook gaan tellen, zal ik meer aandacht besteden aan de lichtere varianten / afsteekmogeljkheden. De moderne technieken van de GPS-apps geven ons steeds meer inzicht in de hoogteverschillen, hellingspercentage, en de verdeling van onverhard, half verhard, asfalt etc. Hoewel de analoge kaart de laatste informatie voorheen ook wel verstrekte evenals de afstanden tussen de hoogtelijnen, deden die ons toen niet zo gauw afschrikken. Echter de gedetailleerdheid van de informatie (zoals bijv. op de Komoot-app) kan ons soms net zo doen afschrikken als de schijn gedetailleerdheid van de weer-apps, zoals bijv. buienradar, die soms wel op elk moment van de dag een druppel belooft. Terwijl vroeger de weerman af en toe een bui aankondigde en we toch lekker met de regenjas erop uit trokken, zien we nu bij al die druppels al gauw de bui hangen en blijven we toch maar binnen, ja en dan zijn we inderdaad “domweg gelukkig in de Dapperstraat” zoals J.C. Bloem zo mooi verwoorde in zijn gedicht.

Aankomst

We arriveerde met zijn vieren woensdagavond op de camping in d’Heer (B) zo’n 5 km noordelijk van Givet. Domderdagochtend moesten we stipt om 7.30 vertrekken naar Givet (F) om daar de trein naar Monthermé (F) te nemen. Deze trein mochten we niet missen omdat de volgende trein pas eind van de dag weer ging.

Monthermé naar Gedinne

Vandaag, Hemelvaartsdag, liepen we in een stralende blauwe lucht en lekker zonnetje naar onze bestemming voor die dag, de camping in Gedinne (B). We liepen niet alleen, veel Fransen hadden zich voorgenomen om een stevige bergwandeling naar de hoogste top te gaan maken (de Roc la Tour), heel sportief van die Fransen! We liepen eerst een steile klim omhoog uit het dal van de Semois naar deze fraaie rots massieven bovenop. Vervolgens daalde weer af naar de Semois. We vervolgde de het dal enige tijd om daarna de doorsteek (met twee zeer steile klimmen tot 24 %) naar het noorden te maken richting Gedinne. De afstand was ruim 30 km en meer dan 800 hm, eigenlijk wat te pittig voor de eerste dag (aandachtspuntje voor de volgende keer). Het mooie weer maakte het wel draaglijker. Enkelen gingen ’s-Avonds eten in het eenvoudige restaurant op de camping.

Naar het Maasdal

Vrijdag vertrokken we wederom met schitterend staalblauwe lucht verder om nog zo’n lange afstand (ruim 30 km en ca 500 hm) af te leggen met een volle rugzak (met tent en proviand). We liepen eerst 10 km langs het riviertje “La Houille”, om daarna deze westwaarts te verlaten en na 8 km weer de Franse grens over te steken. Hier waren de paden even onduidelijk en moesten we struinend door het bos weer het juiste pad vinden. Aangekomen in Hargnies konden we bij de schaarse horeca even een stop maken, om vervolgens verder te lopen langs het kleine stroompje de Ridoux door te lopen naar het Maasdal en vervolgens langs het fiets/ wandelpad langs de Maas door te lopen naar de camping bij Haybes, net boven Fumay.

Het Maasdal uit

Zaterdag moesten we het maasdal uitklimmen met een pittige klim van 300 hm. We liepen deze dag kompasrichting noord naar de camping in Romedienne. Totaal ook weer ca 30 km en ruim 500 hm, dus best pittig, ook wat verhard op het eind, wat helaas niet anders kon, maar het zonnige weer maakte het toch draaglijk. Aangekomen op de camping wachten ons eens verkoelend drankje op het terras en de campingeigenaar bracht ons heel netjes met een busje naar onze kampeerveld wat hogerop. De meeste verkozen om bij de tent te eten, maar in het dorp bleek ook een prima restaurant waar een enkeling toch nog ging eten.

Klauteren en onweer

Zondag begon ook met wederom stralend zonnig weer, hoewel halverwege de dag de onweerswolken opdoemde. Een deelnemer gaf de voorkeur korter en direct naar de auto te lopen, de rest liep de route volgens plan langs het fraaie riviertje de Hermeton tot aan het eindstation (letterlijk het busstation aldaar). Onderweg kwamen we velen omgevallen bomen tegen, mountainbikers die een ultra lange tocht van rond 100 km fietsten en voor wandelaars afgesloten stukken, zodat we twee keer het dal uit moesten klimmen langs steile rotsklimmen – zowat klettersteig - moesten lopen langs touwen. De afstand was weliswaar ca 20 km en ca 400 hm, maar we moesten de bus halen van 15 uur, dus we waren al om 7:30 uur vertrokken. Maar we waren op tijd om de bus naar Givet te nemen en waren mooi op tijd voor de terugreis.
Al met al hadden we mede dankzij het schitterend mooie weer, en de ontluikende natuur een onvergetelijk Hemelvaartsweekend in Frankrijk en België beleefd in een schitterend mooi natuurrijk bergachtig rivierenlandschap. Kijk maar naar de mooie foto’s en zie hoe mooi dit gebied is.

Aankondiging

Onderstaand de tochtaankondiging.

Rugzaktrekking Franse Ardennen (Hemelvaart) | 9 t/m 12 mei 2024

Voorjaarstrektocht van vier dagen door de Franse Ardennen. Route in de omgeving van het Maasdal en het dal van de Semois.

Routevoorstellen

Onderstaand een overzichtskaart met de routevoorstellen:

dagen 1 en 2

dagen 3 en 4

De wandelroutes zijn soms ruim genomen en kunnen ingekort worden.

Praktisch

Planning

• Woensdagavond verzamelen op camping Heer
  • Donderdagochtend de auto’s bij Station Givet neerzetten en de trein nemen naar Montherme (45 min); trein vertrekt om 8.20 (enige trein, dus op tijd zijn!) Aankomst 9.05, hiervandaan lopen vanaf Montherme station naar camping Gedinne: 28 km.
  • Vrijdag van Gedinne naar Haybes (Fumay) 30 km.
  • Zaterdag Haybes naar Romedenne 27 km.
  • Zondag lopen we vanaf Romedenne naar Hastière Lavaux 20 km. En nemen daar de bus naar Givet Station. De bus vertrekt om 15:05 (deze moeten we hebben!, volgende bus vertrekt om 1805 uur) https://maps.app.goo.gl/RfMZRh3LjSiYy7jc8

Campings:

• Woensdagavond 8 mei in het plaatsje Heer (boven Givet): camping Le Marque Joel, La Loqueresse 110/A, 5543 Hastière, België.
  • Donderdagavond 9 mei onder Gedinne: Camping Croixscaille https://campingcroixscaille.be/nl/. Hier is een restaurant op de camping
  • Vrijdagavond 10 mei: Camping municipal Haybes (boven Fumay), 08170 Haybes, Frankrijk. https://www.haybes.fr/vivre-haybes/saison-estivale/camping. Restaurant voldoende
  • Zaterdagavond 11 mei: Camping du Moulin in Romedenne, Rue d'Hamelot 100, 5600 Philippeville. Er zijn restaurants in het dorp.

Avondeten:

Er zijn op het oog voldoende restaurants, echter het is ook handig om een of meerdere warme maaltijden mee te nemen. Graag aangeven of je avonds wil gaan eten, dan kunnen we indien nodig een restaurant reserveren.

Openbaar vervoer:

Samenvatting

• Vierdaagse rugzaktrekking.
  • Verzamelen op de avond vóór vertrek.
  • Afstanden 27-30 kilometer per dag, behalve de laatste dag.
  • 's-Ochtends start om 8:30 uur.
  • Horeca onderweg: PM.
  • Overnachtingen: campings.
  • Avondeten: zelf koken, misschien uit eten
  • Gpx-track: ja. De tracks kunnen als zipfile worden gedownload op je navigatieapparaat. Let op: wel eerst uitpakken voordat je probeert ze in de navigatie app te importeren.
  • Kopie van de kaarten: nee.