Nachttrein naar Praag komt terug!

Terug

De nachttrein naar Praag komt terug!

Bij diverse langere zwerftochten maakten wij in het verleden gebruik van de nachttrein van Amsterdam naar Praag, om bijvoorbeeld in Dresden uit te stappen en door de Elbsandstein te zwerven. Dat wordt waarschijnlijk volgend jaar weer mogelijk.

10 april 2021

Volgend jaar wordt dat weer mogelijk als de plannen van The European Sleeper lukken. Volgend jaar willen zij in samenwerking met Regiojet starten met een nachttreinverbinding die start in Brussel en via Amsterdam, Berlijn en Dresden naar Praag loopt.

Meer informatie op de site van The European Sleeper, https://www.europeansleeper.eu/. Chris Engelsman van deze organisatie was zaterdagochtend 10 april te horen bij Nieuwsweekend.

 

 

De stations waar deze nachttrein langs komt bieden interessante wandelmogelijkheden, zoals de Elbsandstein die bereikbaar is uit vanuit Dresden en Bad Schandau. Andere wandelgebieden zijn het Ertsgebergte en het Boheemse deel van het zandsteengebergte.

Onderstaand een beeld uit de Elbsandstein.

 

 

 

Geschiedenis

In oktober 2019 verscheen dit bericht bij de rijksoverheid:

 

De internationale nachttrein komt terug naar Nederland

Nieuwsbericht | 10-10-2019 | 07:00

Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam, München en Wenen. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de komende jaren meer reizigers binnen Europa verleiden om de trein te kiezen. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden Van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.” De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.

Reizigersmarkt

NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden. De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen. De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.

 

 

Mei 2016 - Nachtzug ins Nirgendswo

Onze teleurstelling was groot toen de nachttrein stopte. In mei 2016 schreven we:

"Treurig bericht voor al diegenen die graag gebruik maakten van de nachttrein van Nederland naar bestemmingen in de bergen: binnenkort zijn er geen nachttreinen meer. In het Duitse dagblad FAZ verscheen hierover een artikel met als titel "Nachtzug ins Nirgendwo".

In Nederland hadden we de voorbode daarvan al gezien. De nachttrein Amsterdam-Praag en Amsterdam-Warschau is al ingekort; alleen Keulen-Praag en Keulen-Warschau zijn momenteel nog mogelijk.

Onderstaand het begin van het artikel:

 

Nachtzug ins Nirgendwo

10.05.2016

Das Bahnfahren im Schlaf gibt es bald nicht mehr. Die Deutsche Bahn schickt ihre Schlafwagen aufs Abstellgleis. Eine besondere Form des Reisens geht zugrunde

Wir rollten gerade über die Elbe, ich war frisch geduscht, freute mich am Geruch des Kaffees und strich mir die Erdbeermarmelade auf das Brötchen, das mir der Schaffner gebracht hatte, als jemand an die Türe meines Abteils klopfte, eher schlug. Ich öffnete, und vor mir stand ein wildfremder Mann Mitte dreißig mit weit aufgerissenen Augen und sichtbar erhöhtem Puls. Er rief, als wäre ich schwerhörig: „Die wollen das hier alles dichtmachen!“ „Wir müssen alle protestieren!“ „Bitte, tun auch Sie etwas!“ Dann lief er zur nächsten Tür weiter. Lees verder